Canada 2004
Sommerferien i 2004 blev lidt anderledes, end den var planlagt i foråret. På grund af mit arbejde med at afskrive og lægge min morfars slægtsbøger på Internettet var vi kommet i kontakt med nogle fjerne slægtninge i Canada. Vores fælles ane er Chris’ tiptipoldefar, Søren Olesen Rammelhøj, som, efter første kones død, i 1860 rejste til Amerika og fik tre sønner derovre. Disses efterkommere har den tradition at holde en slags fætter/kusinefest (Reunion) ca. hvert 4 år, og det indkaldte de til i 2004. Vi tog en hurtig beslutning om at deltage. Derfor drog vi til Canada midt i juli måned. Vi landede i Calgary og havde lejet en bil hjemmefra. Fra Calgary kørte vi sydpå til Magrath (næsten nede ved grænsen til USA). Vi skulle besøge Chris’ slægtning - Thaine og hans kone Terry. Det var Thaine, der var primus motor i Reunionen. Vi ankom torsdag aften og blev til mandag eftermiddag. Festen var fredag og lørdag. Her mødte vi ca. 200 nye medlemmer af familien. Vi var de eneste danske, der var kommet, ellers var der folk fra både USA og Canada. Vi fik en varm modtagelse og måtte mange gange stille op til fotografering og vise på et Danmarkskort, hvor slægten kom fra. (Vendsyssel).
Søndag og mandag kørte Thaine og Terry os et par ture i omegnen af Magrath og Cardston. bl.a. til Waterton Lake nationalpark og "Writing-On-Stone" - vi var vel i indianerland - et sted hvor vinden havde udformet nogle fantastiske formationer i sandstensklippen. Mandag aften kørte vi atter til Calgary, og dagen efter startede vi på en køretur tværs over de Canadiske Rockies. Første stop var i Banff, hvor vi opholdt os i to dage. Her så vi bl.a. Lake Louise, Moraine Lake og Lake Minnewanka. Fra Banff kørte vi ad Icefields Parkway mod Jasper. På ruten holdt vi ind ved Columbia Icefield Centre, hvor vi kørte op på Athabasca gletsjeren i en specialbus. Lige før Jasper holdt vi ind for at se Athabasca Falls. Vi havde 2 overnatninger i Jasper og kørte ture i omegnen. Bl.a. var vi ved Maligne Canyon og Maligne Lake, hvor vi sejlede et par timer med en turbåd. Fra Jasper kørte vi mod Vancouver og overnattede i Sun Peaks Resort. Her gik vi en god lang tur oppe i ødemarken. Fra Sun Peaks Resort kørte vi, via Kamloops, til Vancouver, hvor vi igen boede tre nætter. I Vancouver så vi Stanley Park og var oppe på Grouse Mountains. Vi så mange vilde dyr, bl.a. Grizzly og sorte bjørne, samt "Chip og Chap'er". Vi afleverede bilen i Vancouver lufthavn og fløj via London og København hjem til Tirstrup efter 16 dage i Canada
Se billeder fra Canada her.